De marketeer gaat op reis (Deel 5)

De marketeer gaat op reis en neemt mee: toekomstperspectief! De wereld staat op zijn kop maar heel veel bedrijven leven nog in de 20e eeuw. Ze leiden hun bedrijf op directieve wijze, zetten product of dienst centraal in plaats van de mens, leven in de illusie van de maakbaarheid en marketing is onderdeel van deze illusie geworden. “Weet je, achteraf gaan we deze crisis als revolutie zien”, aldus Edwin de Bree. Op 12 januari a.s. is hij een van de storytellers tijdens het Give Marketeers A Break event.

Netwerkbedrijf
Edwin: “De illusie van maakbaarheid is iets wat we moeten leren loslaten in bedrijven. Zoiets als planning bestaat niet. Zaken lopen vaak door elkaar heen en pas achteraf kun je het proces vaststellen in plaats van vooraf. Bedrijven hebben processen altijd als gecompliceerd gezien, maar je hebt een holistische blik nodig om te onderkennen dat we in netwerken gaan samenwerken. De wereld wordt eerder complexer mede door de technologische vooruitgang. We zitten nu midden in de overgangsfase naar de netwerkeconomie.” Edwin begeleidt bedrijven bij de transitie van een hiërarchisch geleid bedrijf naar een netwerkbedrijf. Daarnaast verzorgt hij workshops en masterclasses over nieuw organiseren (organisatie3.0) en pleit hij met zijn bedrijf Ondernemerschap NU! voor ondernemerschap in organisaties.

Holistisch
“Eigenlijk is er in korte tijd veel gebeurd. Je ziet machtsstructuren verdwijnen, de boel staat op zijn kop. Marketing moet juist nu al zijn vakmanschap inzetten en zich de vraag stellen hoe klantwaarde te organiseren. Dit is best lastig want al een eeuw lang staan systemen centraal en mensen worden in het systeem gepropt. Nu komen mensen – en dus klanten – centraal te staan. Marketing wordt gezien als een functie, maar zou eerder holistisch moeten worden ingezet. De tools die bedrijven in handen hebben binnen deze veranderingen zijn nog uit het industriële tijdperk. Organisaties raken stuurloos en varen mee op een wilde rivier”, verklaart Edwin. Met de klant centraal stellen, bedoelt hij zeker niet dat de klant koning is. Volgens hem impliceert dat de weg van afhankelijkheid en de minste weerstand. Organisaties moeten meepraten in plaats van meedenken met de klant en vragen stellen. Dit doe je door ondernemerschap te tonen.

Toekomstperspectief
Edwin schetst duidelijk het beeld dat oude hierarchiëen aan het afbrokkelen zijn. Ik kom regelmatig organisaties tegen die dit inzicht hebben en inzien dat de wereld verandert. Er zijn zelfs bedrijven die beseffen dat veel functies naar aanleiding van de veranderingen zullen verdwijnen. Misschien zelfs de functie van marketeer! Een bedrijf als Seats2meet.com is ook succesvol zonder. Hoe zit dat? Edwin:“We hebben marketeers nog wel nodig, maar wel die toekomstperspectief bieden. Het is belangrijk om aangehaakt te zijn in een veranderende wereld. Daarom is aansluiten bij het Give Marketeers A Break event zo essentieel. Ze zitten soms klem in traditionele omgevingen waar men zich niet kan voorstellen dat bedrijven als Facebook en Google met gemak, en waarschijnlijk ook met veel succes, een bank kunnen beginnen. Het bedrijf dat zich het gemakkelijkst zal aanpassen aan de veranderingen zal overleven. Traditionele bedrijven zetten marketing om stakeholders uit te melken en ontkennen daarmee de realiteit. Vaak doen ze dit op aandringen van shareholders die menen kapitaal en mensen te bezitten, terwijl er zoveel in en rondom het bedrijf gebeurt waar ze geen vat op hebben. Ze zijn in bezit van een luchtbel, meer niet.”

Het Give Marketeers A Break event: 12 januari 2012

Hieronder een video van Edwin van de Bree over zijn deelname aan het Give Marketeers A Break event:

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: