What’s Appening?

Réculer pour mieux sauter, eerst een stapje terugdoen en het overdenken om daarna de juiste keuze te maken en je er volledig aan over te geven. Dat is wel de algehele conclusie die je kan trekken na het bezoek aan het 15e VINT Symposium. Het stond dit keer in het teken van ‘The App Effect’.

Digital natives
We staan als nieuwe media gebruikers op de T-splitsing van het fysieke tijdperk en het tijdperk van bits en van het ‘ik ben empowered’ (me-goism) en het ‘wij zijn empowered’ (new commons). Met lef en vertrouwen kunnen we van de T-splitsing een rechte weg naar de nieuwe betere wereld maken die we voor ogen hebben. Maar technologische veranderingen kondigen zich meestal aan bij de immigranten van die technologie, net zoals dit gebeurde met de opkomst van TV en internet. Toen veranderde de wereld ook niet en de digital natives, zij die direct opgroeien met de nieuwe technologieën, werden zo de wereld van command & control ingesleurd. Als dat nu met de opkomst van nieuwe media en apps weer gebeurt, zal er voorlopig weer niets veranderen. Het is volgens mij aan de digital natives om als modern hippies hiertegen te gaan rebelleren.

Er zijn nu al 425.000 apps en elke week komen er 15.000 nieuwe bij. What’s Appening? Maken al die nieuwe (sociale) media en bijkomende gadgets je onderdeel van een steeds slimmere of dommere kudde? Maarten van Rossem, die het symposium afsloot, maakte op heldere en hilarische wijze duidelijk dat 90% van wat er op en in media staat van uiterst dubieuze kwaliteit is. Daarom is het zeker niet interessant om altijd connected te zijn. “Je bent pas echt belangrijk als je onbereikbaar bent.”

Disruptief
Mijn held Gerd Leonhard was een stuk positiever. We moeten op zoek naar interconnected business modellen, waar cloud, crowdsourcing en mobile onderdeel van zijn. Bedrijven zullen het lef moeten hebben disruptief aan de slag te gaan en experience onderdeel te laten uitmaken van het business model. De CEO Vodafone Nederland, Jens Schulte-Bockum, was duidelijk nog niet eens toe aan een innovatief business model, laat staan disruptief. Hij kwam met het idee klanten te laten betalen voor ongelimiteerde datatoegang voor bijvoorbeeld Facebook of Youtube. Gaaaappp!

Andreas Sjöström, mobile guru bij Sogeti en mobile spindoctor van Microsoft’s Steve Ballmer (ving ik in de wandelgangen tijdens de borrel op) maakte duidelijk dat met apps een nieuw (marketing) kanaal is geboren. Fascinerend vond ik het verhaal van Alexander Klöpping. Hij meldde dat er in Japan een concert is gegeven door een hologram. Als über gadget- en nieuwe media lover zei hij dit alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Als digital immigrant moet ik deze ongein echt aan mij voorbij laten gaan.

Empowerment
De verschuiving naar een steeds plattere organisatie als gevolg van de digitalisering kwam aan bod via Ted Schadler, co-auteur Empowered, en Menno Lanting, auteur Connect en Iedereen CEO. Met het empoweren van medewerkers gaat het niet zo hard: “ Maar 10% de CEO’s snapt dat empowerment van medewerkers essentieel is om optimaal je empowered klant te bedienen’’, liet Ted weten. “Als bedrijven niet aan empowerment gaan toegeven zal talent op den duur weglopen en je trekt ze ook niet meer aan. Daarnaast zullen je klanten je hierover onder druk zetten.” Sander Duivestein van VINT gaf nog eens aan dat er altijd weerstand zal zijn bij technologische vernieuwing. Niet iedereen wil hieraan, maar ondertussen staan bedrijven onder druk. “Data is the new oil’’, verkondigt hij en je kunt maar beter meer verbeeldingskracht hebben als mensen met nieuwe ideeën komen, anders kan het wel eens snel met je bedrijf afgelopen zijn. Onderstaande video verklaart veel.

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: