Delivering Happiness: ook een missie van Verzekeringssite.nl

Waar zijn ze nog, echte mannen die te zwaard en te paard ten strijde trekken tegen verzekeringsreuzen en –trollen die de klant het ondoorzichtige bos van diffuse prijsstelling en vage voorwaarden insturen? Erik Hordijk, directeur Verzekeringssite.nl, is zo’n ridder die reeds in 2000 een lans brak voor een heldere doorgang in het verzekeringswoud.

Kritisch

Het verhelpen van klachten zit Erik in zijn bloed. In 1994 richtte hij Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) op. “Als je de verzekeringswereld kritisch gaat bekijken, en laten we als voorbeeld de autoverzekering nemen, dan valt op dat de duurste verzekeringen 2,7 maal duurder zijn als de goedkoopste en bovendien gemiddeld vaker slechtere  voorwaarden hebben. Met de opkomst van het internet zijn er meer concurrenten gekomen; goedkoper en met betere voorwaarden. Wij maken dit transparant voor de consument.”

Delivering Happiness

Op  Verzekeringssite.nl kun je vergelijken, een offerte aanvragen of meteen een verzekering afsluiten. Bij direct writers is iedere offerte een lead waar ze een vast bedrag voor ontvangen. Bij intermediairverzekeraars werken ze met een percentage. En de verzekeraars zijn gehaaid. Sommige bieden op Verzekeringssite.nl een lagere prijs dan op hun eigen site; Het is de manier om hoger in de ranking te komen

Erik Hordijk is niet te beroerd om zelf af en toe in het weekend mee te draaien in het klantenserviceteam. ‘’Iedereen in de organisatie moet af en toe met zijn poten in de modder. Het levert je essentiële informatie op om je service te optimaliseren. En mocht een klant beter geholpen zijn bij de concurrent, dan verwijst de Verzekeringssite.nl hem of haar door. Het gaat om dat schepje er bovenop.” Delivering Happiness is zijn devies. En op basis van deze overtuiging neemt hij zijn mensen aan. Proactiviteit, empathie en zelfstandigheid zijn daarbij de belangrijkste criteria.

Ik moet bekennen dat ik het idee had dat de Verzekeringssite.nl alleen prijszoekers aantrekt. Erik spreekt dat tegen.’’We zien dat mensen prijs gebruiken om resultaten te filteren zodat ze overzicht hebben. Eenmaal dit in kaart gaat de consument op zoek naar kwaliteit. De afweging prijs/kwaliteit doen ze heel slim, wij kunnen dit online proces volgen. De balans prijs/kwaliteit geeft de doorslag, zeker niet de prijs an sich.”

Ankerpunt

Een keuze maken is tegenwoordig niet gemakkelijk voor de consument. Er is een overload aan informatie en een sterke toename van de complexiteit. Verzekeringssite.nl kan deze keuze vergemakkelijken en faciliteren. Ze hebben een enorme database,  zijn onafhankelijkheid, er is consumentenvertrouwen en ze hebben kennis van consumentengedrag. Deze factoren bieden Verzekeringssite.nl lucratieve mogelijkheden om diensten continu te verbeteren en uit te breiden met als doel de klant altijd te verzekeren van de beste keuze.

De Verzekeringssite en andere vergelijkingssites kunnen zich transformeren tot het ankerpunt van informatie als ze zich focussen op lan­getermijn-relaties, het opzetten van een goed CRM-systeem, het individualiseren van het aanbod én het uitbreiden van het aangeboden pakket.  Daarnaast is het belangrijk het aankoopproces van de klant te kunnen volgen en met lef over de grenzen van de branche durven te kijken. Slimme bedrijven zullen met behulp van ICT en CRM een optimaal geïndividualiseerd pakket van geïntegreerde producten en diensten aanbieden. Een brand die vertrouwen uitstraalt kan met gemak aanverwante of andere producten of diensten gaan verkopen dan alleen die uit zijn core business.

Katalysator

Ik zie vergelijkingssites als de katalysator voor productoptimalisatie en verhoging van klantwaarde. Bovendien zijn ze een uiterst interessant platform dat meerwaarde krijgt als de meningen die hierop staan, worden doorgesluisd naar de sociale media kanalen en zodoende de discussie opvoeren en faciliteren. Kortom, niet alleen kijken en luisteren maar ook de interactie aangaan. Hierbij zou je kunnen denken aan de Twitterstream van Verzekeringssite.nl zichtbaar maken op de site en daarmee ook alle discussies die op Twitter gang komen. Die discussies dien je dan wel eerst proactief te starten. Verzekeringssite.nl kan een rol spelen in de sociale revolutie van consumer engagement en empowerment en deze in een stroomversnelling brengen. Waar wachten ze nog op?

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: