IBM: in dialoog met mens en maatschappij

In de jaren 90 was computergigant IBM ten dode opgeschreven. In 1993 stond een nieuwe leider op, Louis V. Gerstner Jr.,  CEO IBM en voorzitter Raad van Bestuur. Met soms harde hand, maar met de juiste visie leidde hij de historische turnaround van ‘’old services naar ‘’new services’’. Uiteraard deed hij dit niet alleen, hiervoor had hij overal ter wereld mensen nodig die deze nieuwe richting begrepen en konden vertalen naar het personeel. Kees Donker, Innovation & Technology Executive, is een van die mensen.

New services

In 1995 kwam Kees bij IBM binnen als Sales Executive, midden in de periode dat ‘’old services’’ als hardware, software en maintenance in de commoditiy trap zaten. Het bedrijf had een leider nodig met visie en een strateeg die mensen kon helpen een nieuwe weg in te slaan. Die nieuwe weg was ‘’new services’’ zoals business consultancy en outsourcing. Opmerkelijk voor die tijd was dat IBM een manager van buiten haalde, Kees was geheadhunt. Alle managers waren destijds namelijk van eigen makelij. Waarom dan Kees Donker aannemen?

Dialoog

Deze man viel op doordat hij de mens voorop stelde, ‘’Ik schep een omgeving waarin mensen kunnen functioneren’’, dat is mijn motto bevestigt Kees. “Ik vind het belangrijk om te  luisteren naar je medewerkers, een dialoog met ze aan te gaan. Als je een goede omgeving schept waarin ze hun verhaal kwijt kunnen, dan kom je de meest bijzondere ideeën tegen die de innovatie van het product of dienst enorm vergroten en daarmee ook het concurrentievermogen van het bedrijf.’’

Adaptief vermogen

We hebben hier dus te maken met een peoplemanager. Maar kan ik hem wel benoemen als manager als je ruimte schept voor je medewerkers, of is hij eerder een leider? ‘’Manager of leider zijn loopt door elkaar. Je kunt het beide zijn, maar er zijn ook veel managers die geen goede leider kunnen zijn.” Wat is dat dan een leider zijn? ‘’Een leider is een schepper van onderscheidend vermogen, zowel voor het bedrijf als voor het product of de dienst. Ze helpen anderen op een andere manier naar de toekomst kijken. Ze hebben een heldere visie over de toekomst en gaan graag de veranderingen aan die dit met zich meebrengt. Ze hebben door dat markten sneller veranderen dan bedrijven en weten met hun flexibiliteit het adaptief vermogen van het bedrijf te vergroten.’’

Thought leader

Inmiddels is na de moeilijke jaren 90 IBM wel adaptief vermogen toe te kennen. Ze zijn zeer innovatief en leveren interessante inzichten via artikelen van het IBM Institute for Business Value waarmee ze zich als Thought Leader profileren. IBM verdiept zich vandaag de dag in alle vormen van innovatie op het gebied van energie, mobiliteit, de zorg (Health Information Framework), watermanagement en Het Nieuwe Werken. Maar waar zit nu de grootste uitdaging de komende jaren? ‘’De grootste uitdaging binnen mijn functie voor IBM is dat we aan de vooravond staan van een enorme kentering op maatschappelijk en industrieel vlak. Alle informatie over ongelukken in ziekenhuizen zijn er, maar hoe koppel je die aan elkaar? Er is in Nederland een groot fileprobleem, en nog groter is deze als we ook nog eens worden overvallen door ijzel. Alles staat dan stil. Ook hier is alle informatie al aanwezig en dient het alleen op de juiste plaats samen te komen en automobilisten op tijd te waarschuwen. En dan al dat voedse dat we weggooien, dat is gewoonweg een logistiek probleem dat valt op te lossen. IBM wil en kan graag deze vraagstukken aanpakken en oplossen.”

War for talent

Een nobel streven uiteraard om al deze problemen te gaan oplossen, maar waar vind je de juiste mensen en leiders? De War for Talent komt er toch aan? “Die War for Talent is al bezig en leiders kun je vinden, maar zeer zeker ook maken. Ons Extreme Blue Program stelt stagiairs in staat deel te nemen aan een team in een van de vijftien Extreme Blue labs die zich overal ter wereld bevinden. Met dit team ontwikkel je een businessplan voor een nieuw product of dienst dat op dat moment nog niet bestaat en van groot belang is voor bedrijven”, laat Kees weten. Een zeer bijzondere kans lijkt mij als het vergelijkt met werkzaamheden waar je normaal gesproken als stagiair mee te maken krijgt. Inderdaad, de ‘’olifant heeft leren dansen’’en betrekt daar tegenwoordig iedere medewerker bij.

Tags: , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: