Beestachtige businessboost in de bush bush

Bij innovatie denk je aan state-of-the-art uitvindingen, in de vorm van apparaten, machines of software die de mens verder vooruit helpen. Of je denkt aan het innoverend vermogen van ondernemingen die met verbeterde producten de markt gaan veroveren en hier een enorme groei voor zichzelf creëren. Maar nee, daar wil ik het dit keer helemaal niet over hebben. Of toch wel?

Boeddistische monnik

Op 4 juni jl. was ik uitgenodigd TEDx Rotterdam bij te wonen. Het podium vulde zich met fenomenaal interessante mensen en een daarvan was de Belg Bart Weetjens. Die Bart ziet er ook typisch uit, dacht ik. Geheel in zwart gekleed, los zittende broek en overslag jasje erop. Hij blijkt een Boeddistische monnik te zijn die met beide benen op de grond staat.

Een van de hot issues in Afrika zijn de landmijnen, er liggen er alleen al in dit continent zo’n 40 miljoen verspreid. Bart heeft nagedacht over hoe de Afrikaan veel goedkoper en effectiever meer invloed kan uitoefenen op zijn omgeving met zeer een eenvoudige technologie. Hij kwam op het idee de Afrikaanse reuzen hamsterrat in te zetten als mijndetector. Meestal worden speurhonden ingezet om mijnen op te sporen, maar de rat is meer aangepast aan het Afrikaanse klimaat en stukken goedkoper.

Big business

Dat het hier niet om zomaar een rat gaat, blijkt uit het feit dat dit dier ook in staat is tuberculose (TBC) bij mensen te ontdekken. De ratten gaan niet de mens besnuffelen maar ruiken aan een slijmmonster. De rat als waarde-innovatie, wie had dat kunnen denken! Tegelijkertijd kostenreductie voor de mijnontruiming en waarde toevoegen door het sparen van vele levens. De Afrikaanse reuzen hamsterrat is nu operatief in Mozambique en Zambia. En Bart denkt aan expansie naar Thailand. Deze sociale innovatie is big business. Via de webshop is er volop merchandising te verkrijgen zoals t-shirts, caps, stickers en een heuse ratpad. En er zijn nog meer manieren om dit business succes en geniale uitvinding te ondersteunen. Voor slechts 5 Euro per maand kun je een HeroRAT adopteren. Je ontvangt dan een certificaat, foto’s en regelmatig nieuwsbrieven van je HeroRAT. Goede marketing en een mooie ludieke manier om rechtstreeks met het project betrokken te zijn. Geweldig toch dat het de rat is die een enorme businessboost gaan geven aan de Afrikaanse ontwikkelingen, want het is met name de landmijn die de economische vooruitgang van de lokale bevolking belemmert.

Tags: , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: