Magische money making machine

Je staat er mee op en je gaat er mee naar bed. In de ochtend bekijk je hem voor het nieuws, in de avond gebruik je hem als wekker. Als je hem verliest meld je dit in 68 minuten. Bij verlies van je portemonnee doe je daar rond de 26 uur over. Je consumeert er video’s en tekstberichten, je bankiert ermee, je connect je met je sociale netwerken en met de camera die erop zit creer je content. Dit apparaat hou je voortdurend in je buurt, het is onderdeel van je leven, eigenlijk van jezelf, geworden: de mobiele telefoon.

Mobile as 7th of the Mass Media

Op 23 juni vond in Leusden de eerste live meeting van Futureyes plaats (FuturEyes Live at 5) het inspiratieblog van VODW Marketing. Het thema was: Mobile Marketing, Boom or Fizzle? Hiervoor waren Mobile Generation, Sanoma Digital en de Rabobank uitgenodigd om hun verhaal te doen.  Conclusie: mobile marketing is booming. Dit is op zich geen nieuws. Ik volg al een tijd het blog van Tomi Ahonen (@tomiahonen op Twitter). De mobiel is het zevende massamedium na de opkomst van drukwerk, geluidsopnames, de bioscoop, de tv, de radio en het internet. Maar dit zevende massamedium zal vele malen meer impact hebben op ons leven en ingrijpender zijn dan alle media daarvoor. Tomi Ahonen legt dit allemaal uit in zijn boek Mobile as 7th of the Mass Media. Deze expert op het gebied van mobiele telefonie en inspirerend spreker, maakte vorig jaar zijn goeroestatus waar op het PICNIC event.

In feite wisten Mobile Generation, Sanoma Digital en de Rabobank gisteren met aansprekende voorbeelden de waarzeggerij van Tomi Ahonen om te zetten naar de praktijk. Mooi voorbeeld is de lancering van de Wijneshaker, een iPhone applicatie van Sanoma gebaseerd op de content van de succesvolle Wijnalmanak-boekuitgave. Een goede wijn is een kwestie van schudden met je iPhone. Het resultaat: vier wijnsuggesties met de beschrijving uit de Wijnalmanak 2010, de beste wijnen onder €5,- of uit de Wijnalmanak 2010, de beste wijnen van €5,- tot € 10,-.

Sociaal betalen

Het meest inspirerende verhaal kwam, opvallend genoeg, van David-Jan Janse van de Rabobank. Met veel verve lanceerde hij de slogan: de bank in je broekzak! David-Jan: “De key succes factor van mobile marketing is de iPhone”. Hiermee doelt hij op het one-fits-all ecosysteem van deze smartphone: touch, applicaties, ‘open’ en flatfree. De Apple fans zijn er gek mee en willen alles wel uitproberen met deze sexy device.

Tevens voorspelde David-Jan dat afrekenen met je Hyves account een grote toekomst kent. Van going dutch naar sociaal betalen. Een rondje voor je vrienden in het cafe betaal je met je mobiel. Blijkbaar zijn de ideeën van mobile advertising pionier Tomi Ahonen geland. Meer dan 50% van de emailgebruikers verwacht binnen 24 uur een antwoord terug, voor 84% van de SMS-gebruikers geldt een tijdslimiet van 5 minuten. Dit reactievermogen is ongekend en zal zeker zijn lucratieve impact hebben op bedrijven die de kans in mobile advertising gaan grijpen.

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: