Meer omzetgroei en winst voor je business

Marketing wordt vandaag de dag nog steeds ingezet om een groter marktaandeel te creëren en daardoor meer omzetgroei en uiteindelijk winst te behalen. Dat is geen nieuws. Het inzetten van marketing voor veel bedrijven is het puur azen op nieuwe klanten en korte termijn salespromotie-achtige acties in te zetten. Als die transacties maar binnen zijn, dan groeien we wel! Dan zijn er een paar klanten binnen en begint het spel opnieuw. Maar ondertussen kijkt de concurrentie mee en kopieert de actie. Maar weer een andere actie opzetten is dan het idee. Langzaamaan wordt het steeds lastiger dezelfde salespromotieacties in te zetten om dezelfde resultaten op kort termijn te behalen. Door concurrentiedruk wordt de creativiteit van de acties uitgehold en wordt de P van prijs opgeofferd en daalt de marge en kortom de groei en winst van het bedrijf. Je zou dit kunnen zien als een negatieve marketingspiraal.

Dit geldt  niet alleen voor offline marketing. Op tactisch niveau heeft het internet de marketing tot op zekere hoogte veranderd, maar niet de marketing in zijn totaliteit. Ook nieuwe, succesvolle internetinitiatieven worden snel gekopiëerd en de negatieve marketingspiraal zal met enige vertraging toch doorlopen. Wat nog te doen?

Customer insight

In de Marketingtribune van 16 februari jl. stond een artikel met de titel: Marketing Werkt!

In september 2008 zijn Blauw Research – Marktonderzoekbureau van het Jaar 2009 –  en de vakgroep Accounting & Control van Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit een onderzoek gestart welke factoren in een bedrijf voor betere financiële prestaties zorgen. Conclusie: Klanttevredenheid heeft een significante invloed op de financiële resultaten van een bedrijf. Het is immers de customer insight die telt en niet transactionele salespromoties met de focus op prijs.

Excellente klantinformatie leidt tot verbeterde gepersonaliseerde informatie, hierdoor ontstaat een groter aandeel in aandacht van de klant. Dit heeft tot gevolg een grotere klantinteractie en dus meer omzetgroei en winst voor je business. Het gaat inderdaad om het verkrijgen van enthousiaste klanten, en dat is waar marketing zich echt mee bezig dient te houden.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: